Unto Kortelainen
PÄIVÄ 1: TORSTAI 17.8.2006
Aamulla klo 7 starttasi bussimme Joensuusta kohti ensimmäistä välietappiamme, joka oli Niiralan raja-asema. Rajamuodollisuuksista selvisimme joustavasti ja matkamme jatkui ”Öljymäelle”, jossa kukin täydensi omia varastojaan haluamallaan tavalla. Ryhmämme koko oli jäänyt minimimäärään ja osa matkalaisista oli toisilleen tuntemattomia, mutta se ei tunnelmaa häirinnyt, sillä alustava tutustuminenkin tapahtui nopeasti.
 Bussia ohjasi vanha tuttavamme ja 
luotettava kuskimme Kaitsu, joka oli tälle matkalle saanut 
sotahistorioitsijana   selostajaparikseen evl. Reino ”Renne” Laakkosen, 
joten matkamme asiallinen anti oli luotettavissa käsissä.   Heti 
alkuverryttelyksi Renne ryhtyi selostamaan jatkosodan alussa Karjalan 
armeijaan kuuluneiden joukko-osastojen   taisteluja Pälkjärven takaisin 
valtaamiseksi. Siinä tuli kerrattua niin Pälksaaren kuin Iljalan ja 
Ilmakanvuorenkin   valtaukset heti hyökkäyksen ensi päivinä.
 
 
Alkumatkasta tuttuja maisemia seuratessani totesin, että Uusi-Matkaselän
 entistä koulua oli jälleen ryhdytty   remontoimaan ja Sahankoskelle 
heti risteyksen jälkeen tien oikealle puolelle oli rakennettu ulkoa päin
 oikein   näyttävä liikerakennus. Selvittämättä kuitenkin jäi, toimiiko 
rakennuksessa jo jokin kauppa. Otrakkalassa   entisen Savotan sillan 
niskalta käännyimme Ruskealan marmorilouhokselle, jossa kaikki halukkaat
 saivat   suorittaa tutustumiskierroksen viitoitettua polkua pitkin 
tosin tällä kertaa vain sellaisten matkatoverien   opastuksella, jotka 
jotakin tiesivät alueen menneisyydestä ja myös tämänhetkisestä 
tilanteesta. Matkaa   jatkettiin Ruskealan kirkkomäen kautta ja 
ohitettiin Kalevi Keinäsen suururakka, Ruskealan uuden kirkon   
rakennustyömaa, joka näyttää jatkuvan yhtä pitkälle kuin entinen Iisakin
 kirkon rakentaminen Pietarissa.
 
 Sortavalassa tehtiin aluksi 
pieni pakollinen kierros, että bussi saatiin pysäköidyksi kadulle 
vastapäätä Kafé   Poikaa, jossa nautimme maukkaan lounaan. Lounaan 
jälkeen perusteellisempi tutustumiskierros Sortavalaan Kaitsun   
asiantuntevasti esitellessä paikkoja. Sortavalasta lähtiessämme uhkasi 
sade, joka heti auton tankkaamisen jälkeen   alkoikin. Niinpä sitten 
kehnon tienpinnan bussia keinutellessa ja sateen piiskatessa tuulilasia 
kiertelimme   Laatokan kauniita rantamaisemia Rennen selostaessa mm. 
Otsoistenlahden taistelua ja ns. vesiperämottia,   josta saatiin 
valtaisa määrä materiaalia, mutta elävän voiman vihollinen pystyi 
evakuoimaan Valamon saarille   käyttäen hyväkseen Laatokan rannikon 
lukuisia vuonomaisia lahtia, joihin öitten hämäryydessä 
evakuointialukset   siirrettiin.
 
 Ennen Lahdenpohjaa teimme 
vielä pikakierroksen entiseen Huuhanmäen varuskuntaan, joka ennen sotia 
oli Viipurin   rykmentin sijoituspaikka. Kauniin Paikjärven rannalla 
sijaitsevat, ennen niin uudenaikaiset ja tyylikkäät   kasarmit olivat 
tänä päivänä surkea näky. Ulkoseiniltään edelleen ehjännäköisistä 
rakennuksista kaikki   ikkunat olivat rikotut tai laudoilla peitetyt, 
ovet puuttuivat ja ympäristö täysin luonnontilassa. 
 
 
Lahdenpohjassa suoritimme tutustumiskierroksen vain autossa istuen, 
sillä sateen edelleen jatkuessa kenelläkään   ei ollut suuremmin halua 
lähteä jaloittelemaan ulos. Toisaalta myös aikataulumme pakotti 
jatkamaan matkaa.   Sade kuitenkin hellitti ajaessamme entisen 
Jaakkiman, jonka asutuskeskus Lahdenpohja oli, komean punatiilisen   
kirkon raunioille. Kirkko säilyi sodan tuhoilta, mutta 1977 kirkon 
puuosat syttyivät tuleen. Silloin paloivat   poroksi kellotapulin 
yläosa, lattiat, katto, ovet ja ikkunat. Vain jyhkeät tiiliseinät ja 
sokeina katselevat   ikkuna-aukot muistuttavat kirkon entistä suuruutta.
 Jaakkimalaiset kattoivat kesällä 1992 kirkon seinät pellillä,   
jotteivät tiilirakenteet rapautuisi.  Kirkon edustalla on 1993 
paljastettu, arkkitehti Aulis Jääskeläisen   suunnittelema 
sankarivainajien muistomerkki, joka on koottu viidestä kivipaadesta. 
Metallisen ristin viereen   istutetuista kivistä kaksi ylimmäistä ovat 
alkuperäisestä, vuonna 1926 paljastetusta patsaasta. Keskimmäiseen   
kiveen on kiinnitetty muistolaatta sotien 1939 – 1944 uhreille.

Jaakkiman kirkon rauniot
Lahdenpohjasta lähdettyämme käännyimme hiekkatielle Lumivaaran suuntaan. Tällä kertaa hiekkatie oli olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen hyvä ajaa, sillä sen verran alueella oli ollut sadetta, ettei tie juuri pölissyt ja ”vallesmannin kiharoitakin” oli siedettävästi. Puoliaurinkoisessa säässä saimme jatkaa matkaamme kohti Lumivaaraa. Lumivaaran kirkolla Kaitsu loihti jälleen ”tohottajansa” avulla kirkkokahvit, kun taas matkalaiset kahvia odotellessaan tutustuivat kirkkoon ja sen ympäristöön. Ilmari Launiksen suunnittelema kirkko kohoaa kukkulallaan päällisin puolin ehjän näköisenä, mutta pahasti rapistuneena. Alttariseinän syvennyksessä on säilynyt tunnistettavassa kunnossa Ilmari ja Seppo Launiksen kalkkimaalaus, joka kuvaa Kristuksen kirkastumista. Muutoin kirkon sisusta on sotkettu kaikin mahdollisin tavoin. Kirkon ulkopuolella sankarihauta-alue on ympäröity luonnonkivillä ja vieressä on 1992 paljastettu Martti Mörskyn suunnittelema sankarivainajien muistokivi. Luonnonkiveen on kiinnitetty teräsristi ja taulu, jossa on oma pieni risti jokaisen lumivaaralaisen sankarivainajan muistolle.

Lumivaaran kirkko
Lumivaarasta matkamme jatkui kohti Kurkijokea. Matkan varrella ohitimme menosuuntaamme tien oikealla puolella kaksi äskettäin sammunutta metsäpaloa ja lähestyessämme Kurkijokea kulkusuunnassamme vasemmalta alkoi nousta paksua savua ja voimakas savun haju tunkeutui myös autoon. Lähellä Kurkijoen entistä kirkonkylää noin puolen kilometrin päässä tiestä riehui metsäpalo ja toisen palon voimakkaat savut näkyivät kirkonkylän takaa oikealta.

Kurkijoen kirkkojen muistomerkki
Kurkijoen maisemat olivat erittäin kauniita, laajoja viljelysaukeita, mutta huomio kiinnittyi siihen, että ainakin autosta katsoen pellot olivat suurelta osin täysin luonnontilassa. Kirkonkylä edelleen on melkoinen asutuskeskus, jota hallitsee Laikkalanlahden pohjukassa kohoava kirkkomäki. Kurkijoen kirkko säästyi sodan tuhoilta ja kesti myös neuvostovallan aikaisen alennustilan. Sen sijaan kaikki eivät hyväksyneet kirkon kunnostusta alkuperäiseen käyttöönsä, vaan sytyttivät kirkon palamaan ja polttivat sen maan tasalle 25.7.1991. Kirkon raunioille on 1995 pystytetty ruostumattomasta teräksestä tehty muistoristi ja kivijalustaan kiinnitetty muistolaatta, jossa teksti: ”Kurkijoen kirkot (3) 1660-luvulta vuoteen 1991”. Kirkkomäellä on useita muitakin muistomerkkejä. Lähinnä parkkialuetta on suuri neuvostomuistomerkki. Kirkon raunioille pystytetyn merkin vasemmalla puolella on kettingeillä aidattu alue, jonka sisällä kolmessa laatassa on 148 talvi- ja jatkosodassa kaatuneen sankarivainajan nimet. Äärimmäisenä oikealla on korkea puinen punertavasävyiseksi maalattu muistomerkki, jonka venäläiset ovat 1996 pystyttäneet Kurkijoen 600-vuotismonumentiksi.

Kurkijoen 600-vuotismuistomerkki
Kurkijoen historiaan liittyy 
olennaisesti myös Elisenvaara, joka oli aikanaan pitäjän toinen taajama 
Lopotin     eli kirkonkylän lisäksi. Elisenvaara oli Suomen aikaan 
tärkeä rautateiden risteysasema. Kesäkuun 20. päivänä     1944 
Elisenvaaran asemalla koettiin erittäin traaginen tapahtuma, kun suuri 
neuvostoliittolaislaivue kolmena     eri aaltona pommitti ratapihaa ja 
kohteeksi joutui mm. lähinnä räisäläisiä evakkoon kuljettanut juna.     
Pommitusaalloissa sai surmansa ainakin 134 henkilöä, joista noin 80 oli 
Räisälän evakoita. Pommituksen     aiheuttajasta on kansan suussa 
liikkunut monenlaisia legendoja, joissa syytä tapahtuneesta on 
vieritetty     vakoojasyytöksinä niin Elisenvaaran silloisen 
asemapäällikön kuin toistenkin asemalla työskennelleitten     
rautatieläisten niskaan. Tosiasia kuitenkin lienee, että tapahtuman 
ajankohta oli ikävä sattuma, ja     hyökkäyksen syynä oli 
neuvostoliittolaisten lähteiden mukaan kosto edellispäivänä tapahtuneen 
neuvostokoneen     alas ampumisesta.
 
 Kurkijoelta matkaa 
jatkettiin aurinkoisessa säässä Hiitolan kautta kohti Käkisalmea. 
Hiitolan tienristeyksessä     tien vasemmalla puolella bongattiin uusi 
tsasouna. Matkaa jatkettaessa entisen kirkonkylän kohdalla tien oikealla
     puolella oli venäläisten hylätty kasarmialue ja muutamien 
kilometrien päässä Karjalan tasavallan ja Leningradin     oblastin 
rajalla hylätty vartiokoppi ja ruostunut piikkilanka-aidan pätkä, mutta 
mitään tarkastuspistettä ei     rajalla enää ollut.
 
 Hiitolan 
jälkeen siirryttiin taas rannan tuntumaan ja tien vasemmalla puolella 
alkoivat usein pilkahdella     Laatokan näkymät. Vielä kerran ennen 
Käkisalmea pysähdyttiin jaloittelemaan ja tutkailemaan venäläisten     
sodanaikaista bunkkeria sekä ihailemaan kaunista vesistönäkymää.
 
 Käkisalmessa bussi ajettiin suoraan Sanatorio Käkisalmen pihaan, jossa 
meitä oli vastaanottamassa paikallinen     suomea puhuva opas, jonka 
nimeä en tullut tietämään. Ensimmäisenä toimenpiteenä suoritettiin 
majoittuminen.     Koska ruokailuun ei päästy välittömästi majoittumisen
 jälkeen, kävimme vielä pienellä tutustumiskierroksella     Sanatoriota 
ympäröivässä komeassa puistossa ja hiukan kaupunkialueellakin. 
 
 Sanatorio on veteraanien kuntoutuskeskus, jonne myös perheenjäsenet 
pääsevät joko ilmaiseksi tai alennetuin     hinnoin. Päärakennus 
sijaitsee entisen Käkisalmen varuskunnan alueella ja on kauniin puiston 
ympäröimä. Ulkoapäin     ja myös julkisilta sisätiloiltaan rakennus on 
hyvän näköinen, mutta majoitushuoneet paljastavat sen neukkuajan     
tuotteeksi. Ainakin kaikissa niissä huoneissa, joihin tutustuin, oli 
ovissa keskenään erilaiset lukot ja täysin     erinäköiset avaimet. 
Lisäksi lukituskin tapahtui meikäläisittäin takaperin. Meidän 
huoneessamme vaatekaapin     ovien kiinni pysyminen oli turvattava 
kiilana käytetyn taitetun pahvinpalan avulla. Vuodevaatteet olivat     
puhtaat ja siistit, mutta patja kivikova, joten kauan sillä sai 
pyöriskellä ennen unen tuloa. WC ja suihku     muutoin olivat ihan 
kelvolliset, mutta vesi yllättävän ruskeata ja suihku vuoti.
Päivällisen jälkeen ainakin osa  matkalaisista lähti kävelykierrokselle kaupungille, koska ilta oli vielä  varhainen ja sää lämmin. Jälleen kerran ihailimme sanatoriota  ympäröivää muhkeata puistoa ja sen veistoksia kukkaistutuksineen.  Päivällisruokaamme oli ilmeisesti sisältynyt sellaisia aineksia, joista  kaikkien vatsa ei tykännyt. Lenkkiryhmästämme Närhin Erkki kärsi  vatsakivuista ja pahoinvoinnista. Myös Ullan iltakävely ei oikein  sujunut, sillä hänkin valitti pahoinvointia. Niinpä tuo yhteinen iltamme  Käkisalmessa jäikin oletettua lyhyemmäksi ja verkkaisesti palailimme  majapaikkaamme. Kun saimme kaikkien ryhmämme jäsenten ovien lukot  taiteiltua auki, jokainen meistä vetäytyi omaan huoneeseensa  heruttelemaan unta. Ensimmäinen matkapäivä oli pulkassa!
PÄIVÄ 2
PÄIVÄ 2: PERJANTAI 18.8.2006
Perjantaiaamu valkeni kauniina ja 
lämpimänä. Aamupalamme ajankohdaksi oli sovittu 7.30, jolloin oppaamme 
tuli johdattelemaan ruokasaliin. Heti ensimmäiseksi saatiin aamiaisella 
kuulla jobinpostia. Erkki ja Ulla olivat tosin selvinneet edellisen 
illan vaivoistaan, mutta meidät vei erittäin vakavaksi tieto, että myös 
Kaitsu oli saanut jo edellisenä iltana ankarat sappivaivoista 
aiheutuneet kivut, jotka eivät aamuun mennessä olleet lakanneet. 
Syömättömänä ja särkylääkkeiden voimalla Kaitsu kuitenkin kiipesi ratin 
taakse ja yritti käyttää jokaisen pysähdyksen pieneen lepoon.
 
 
Päivän aluksi käytiin tutustumassa Käkisalmen linnaan. Linnaan johtavan 
tien viereen oli kaupungin ”vapauttamisen” muistoksi nostettu 
korokkeelle kaksi panssarivaunua, joiden väitettiin osallistuneen 
kaupungin vapautukseen. Linnaa ympäröivistä Vuoksen haaroista vesi oli 
melkein kadonnut, mutta itse linna seisoi edelleen tukevasti paikallaan.
 Linnan ulkopuolisia valleja katsellessa todettiin vuosisatojen kuluessa
 maan nousseen valtavasti, sillä erittäin matalilta nuo suojavallit nyt 
näyttivät. Linnaan tutustumisen jälkeen ajettiin kaupungin 
esittelykierros, jonka aikana pysähdyttiin hotelli Korelan eteen 
varttitunniksi torilla ja kaupoissa käyntiä varten.

Käkisalmen linna

Vuoksi linnan ympärillä
Seuraava kohteemme oli luterilainen hautausmaa, jonne Ulla halusi laskea kukkakimpun sellaisen tänne haudatun sukulaisensa muistoksi, jonka hautapaikan sijainti oli tuntematon. Aluksi löydettiin ainoastaan suomalaista perua oleva osa hautausmaan ilmeisesti räjäytetystä porttikivestä, jonka lokeroon kukkakimppu jätettiin. Hetken hautausmaata tutkittuamme kuitenkin huomasimme puiden takaa patsaan, joka osoittautui vapaussodan sankarimuistomerkiksi, joka kuvaa Karjalan vaakunakilpeä tiukasti kädessään pitävää sankaria, jonka pää puuttuu. Käki-Säätö on sankarin torson nostanut takaisin jalustalleen 1996 ja muistomerkkiin on paria vuotta myöhemmin lisätty laatta, jossa on vuosiluvut 1939 – 1940 ja tammenlehvätunnus. Tämän muistomerkin juurelle sitten kukkakimppu siirrettiin.

Käkisalmen sankaripatsas
Hautausmaalla vierailun jälkeen matkamme
 jatkui kohti etelää nyt jo hyvää asfalttitietä pitkin. Matkalla 
ihailimme kannaksen kauniita maisemia, mutta pysähtymättä ajoimme aina 
Kiviniemeen saakka, jossa viivähdimme  lähes tunnin verran kierrellen 
torilla, kaupoissa tai viettäen aikaa kahvilassa. Kiviniemi oli mukava 
pysähdyspaikka kuohuvine koskineen. Tosin vesi oli ilmeisesti 
koskessakin niin alhaalla, ettei sen yläpuolella nyt riippunut 
koskimelontaportteja, kuten joskus aikaisemmin. Kiviniemestä 
lähdettäessä Renne kertoi Kiviniemen maantiesillan kolmesta kovasta 
kohtalosta. Ensin talvisodan aikana suomalaiset perääntyessään 
räjäyttivät sillan. Välirauhan aikana venäläiset rakensivat uuden 
sillan, jonka he puolestaan tuhosivat jättäessään Kivinimen 1941 
hyökkäysvaiheen aikana. Kolmannen kerran jälleenrakennetun sillan 
räjäyttivät taas suomalaiset kesällä 1944 perääntymisvaiheen aikana.
 
 Kiviniemestä ajoimme eteläkaakkoon Raudun tienristeykseen asti, josta 
käännyimme itään Metsäpirttiin johtavalle tielle. Matkalla Metsäpirtin 
keskustaan näimme välillä tien vasemmalla puolella häivähdyksen 
talvisodan aikana kuuluisaksi tulleesta Taipaleenjoesta, tuonelanjoesta.
 Metsäpirtin keskustassa emme pysähtyneet, vaan suuntasimme matkamme 
koilliseen Laatokan Taipaleenlahden rannalle, jonne perustimme 
tilapäisen leirin pik-nik aterian valmistamista varten. Tällä kertaa 
Kaitsu ei heilunut kokkina, vaan kokin tehtävät joutuivat toisten 
harteille. Pääkokkeina taisivat touhuta Koukun Anja ja Keijo, tosin 
apulaisina lienee ollut muitakin, mutta kokkien määrä ei ainakaan tällä 
kertaa soppaa huonontanut. Kyllä Kaitsu oli varannut sellaiset 
soppa-ainekset ja muut tykötarpeet, että mahtava lounas niistä saatiin 
aikaan.

Taipaleenlahti
 
 
Leiripaikkaa lähestyttäessä ja myös itse leiripaikan ympärillä maastossa
 oli havaittavissa talvisodan aikaisia venäläisten joukkojen 
juoksuhautojen ja ampumapoteroiden jäännöksiä. Paikastahan oli vain 
muutama kilometri pohjoisen suuntaan Taipaleenjoki ja sen takana 
suomalaisten kuuluisat taistelupaikat Terenttilä ja Taipale. Itse 
taistelupaikoilla emme pystyneet käymään, sillä joen ylittäminen olisi 
ollut liian suuri ongelma.
 
 Paikka, johon mekin leiriydyimme, 
näytti olevan myös paikallisten asukkaiden suosiossa. Liikenne rantaan 
ja rannasta pois oli aika ajoittain vilkasta. Olipa siellä oikein 
pitempiaikaisia leiriytyjiäkin rannalle ajetusta asuntovaunusta 
päätellen. Normaalisti alue on varmasti hienoa uimarantaa, mutta tänä 
kesänä tilanne sielläkin oli surkea. Rantaviiva oli kauas karannut, ja 
vesirajastakin sai kahlata pitkän matkaa ennen kuin pääsi kunnolla 
uimaan. Uimassa kuitenkin monet joukostamme kävivät, minulle oli toinen 
kerta elämässäni uida Laatokassa.

Ruokailutauko Metsäpirtillä Laatokan rannalla
 Paluumatkallamme Metsäpirtistä 
pysähdyimme Koukunniemen koskella Taipaleenjoen niskassa. Täällä Renne 
selosti meille taistelujen kulkua talvisodan aikana Kirvesmäen, 
Terenttilän ja Taipaleen lohkoilla sekä kosken vastakkaisella puolella 
meistä etuvasemmalla sijaitsevassa Koukkuniemessä. Täällä toimi 
komppanianpäällikkönä mm. runoilija Yrjö Jylhä, jonka tunnettu ja paljon
 esitetty runo on Taipaleenjoki-tuonenjoki. Myös jatkosodan 
perääntymisvaiheessa Koukkuniemi oli taistelualueena. Pysähdyspaikkamme 
kohdalla vastakkaisella puolen tietä on aikanaan sijainnut Vaskelan 
kylä, jossa on asunut runolaulaja Larin Paraske.

Metsäpirtin Koukunniemi
Pysähdyksen jälkeen pyörähdimme lenkin 
Raudun asemalla ja suuntasimme sen jälkeen matkamme kohti etelää aina 
vanhan Suomen valtakunnanrajan yli Inkerinmaalle, jossa entisen 
Lempaalan kohdalla käännyimme suorakulmaisesti länteen ja ylitimme noin 
10 kilometrin ajon jälkeen uudelleen vanhan valtakunnanrajan ns. 
”Ristikiven” kohdalla, joskaan rajasta ei tielle näkynyt minkäänlaista 
merkkiä. Jatkoimme matkaamme edelleen länttä kohti Siiranmäelle, jossa 
käytiin kesän 1944 kuuluisat puolustustaistelut.
 
 Kesäkuun 13. –
 16. päivien välisenä aika JR 7 – Tyrjän rykmentti johtajanaan evl. 
Adolf Ehrnrooth kävi Siiranmäen alueella jatkosodan ankarimmat 
taistelut, joissa mieshukka molemmin puolin oli suuri. Venäläisiä 
lasketaan kaatuneen noin 5 500, myös suomalaisten menetykset olivat 
suuret, mutta varsinaisia tappiolukuja ei ole käytettävissä. Tosin 
Siiranmäessä ei enää voitu puhua varsinaisesti JR 7:stä sillä sen 
joukkoja oli vain kaksi pataljoonaa, minkä lisäksi osastoon kuului 
yksiköitä JR 6:sta ja Linnoituspataljoona 4. Rykmentin II P oli 
alistettu JR 6:lle. Osastoa tuki neljä patteristoa. Lisäksi JR 6:n 
tukiryhmästä pari patteristoa pystyi ampumaan Siiranmäen lohkolle. 
Neuvostoliiton puolella Siiranmäen taisteluihin osallistuivat 98. AK:n 
divisioonat.

Siiranmäen taistelun muistomerkki
Kaitsulla tuntuvat yhteydet pelaavan 
millä suunnalla tahansa. Nytkin ajettaessa Siiranmäelle hän soitti vain 
lyhyen puhelun ja ilmoitti arvioidun saapumisaikamme, niin eikös 
muistopatsaalla tukkukauppias Andrein myymäläauto ollut jo odottamassa! 
Tosin samaan malliin taisivat yhteydet pelata toisillakin, sillä 
patsaalle oli saapunut myös toinen suomalaisryhmä ja sitä varten oma 
myymäläauto!
 
 Siiranmäeltä lähdettyä poikettiin vielä 
Vuottaalla, jonne halusi mumminsa kotipaikkaa katsomaan matkassamme 
ollut enolainen opettaja. Vuottaan jälkeen matka jatkui Kivennavan ja 
Lintulan kautta Terijoelle, jossa pieni kiertoajelu. Täytyihän meidän 
nähdä se hallituspalatsi, josta Otto Ville Kuusisen sanotaan johtaneen 
surullisen kuuluisaa Terijoen hallitustaan, joka asiakirjatietojen 
mukaan elinaikanaan piti kaikkiaan kolme istuntoa ja sai aikaan 
kokonaista kolme pöytäkirjan pykälää. 
 Terijoelta ajettiin 
rantatietä pitkin Kellomäen ohi Kuokkalaan eli nykyiseen Repinoon, jossa
 majoituimme hotelli Repinskajaan. Vaikka Repinskaja on neukkuajan 
tuote, niin tänä päivänä se edustaa aivan kelvollista hotellitasoa 
hissejä lukuun ottamatta. Hissien käyttötekniikka oli omalaatuinen ja 
-varmuus kyseenalainen. Erityisen maininnan ansaitsevat myös hienot 
suihkukopit ja ennen kaikkea itse suihku, jota ilman käyttöohjetta ei 
jokainen saanut edes toimimaan, mutta kun tekniikan oppi, niin suihkua 
oli erittäin mukava käyttää.
 
 Päivällisen nautimme hotellin 
yökerhossa, koska varsinaisessa ravintolassa vietettiin hääjuhlaa, jonka
 moninaisia vaiheita saimme seurata pitkin iltaa ja yötä. Ruokailun 
jälkeen tehty promenaadi Suomenlahden kuuluisalla ”rivieralla” ei paljon
 mieltä ilahduttanut, sillä kauas oli kaikonnut vesiraja täälläkin, ja 
hienon hiekkarannan ja nykyisen vesirajan väliin oli keräytynyt 
runsaasti niljakasta pohjalietettä ja kaikenlaista muuta töhkää, joten 
eipä uimaan tehnyt mieli. Sen sijaan lämpimässä elokuun illassa oli 
mukava kierrellä seutua ja seurata paikkakunnan alkavaa yöelämää. Osa 
matkalaisiamme nautti tietysti oman hotellin yökerhon annista ja eräät 
jopa kutsuttuina vieraina hääjuhlan anneista, mutta osalle riitti 
kävelyretki ja ehkä ”yömyssyt” pienessä seurassa omissa 
hotellihuoneissa.
PÄIVÄ 3: LAUANTAI 19.8.2006
Aamulla odottaessamme aamupalalle pääsyä
 saimme kuulla jo heti aamutuimaan Jobin postia, sillä Kaitsu oli 
eräiden muiden matkalaisten kanssa jäänyt vangiksi hissiin neljännessä 
kerroksessa, ja joihinkin oli iskenyt ahtaan paikan kammo ilman alkaessa
 loppua. Aikanaan hissin vangit saatiin vapaiksi, mutta huonot uutiset 
eivät vieläkään olleet lopussa. Kaitsulla kivut jatkuivat ja nousseen 
kuumeen myötä oli iskenyt ankara puistatus eli horkka. Yritimme saada 
Kaitsua luopumaan päivän ohjelmaan merkitystä Pietarin matkasta, mutta 
tunnollisena yrittäjänä hän vain totesi, että matka viedään läpi 
ohjelman mukaisesti.
 
 Hieman sekavin tuntein aloitimme matkamme 
kohti Pietaria. Sääkin näytti kääntäneen meille selkänsä, sillä maisemat
 olivat paksun sumun peitossa eikä lämpöäkään ollut vielä liikaa. 
Kaitsusta näki, että hän oli todella sairas. Ajaessa ankarat 
puistatukset ravistelivat hartioita, mutta Panadolin, veden ja 
hellittelyn voimalla sekä välillä lisäämällä ja välillä vähentämällä 
vaatetta matkamme jatkui. Ajo oli kuitenkin koko ajan varmaa ja 
turvallista ammattilaisen työtä.
 
 Matkan aikana sumukin hälveni 
ja aurinko alkoi jakaa taas lämpöään. Pietarissa ajoimme suorinta tietä 
hotelli Moskovan edustalle. Siellä saimme mukaan päivän oppaamme, 
inkeriläissyntyisen Nina Sultsin. Nina on erittäin pirteä 
kahdeksankymppinen nainen, joka elämässään on saanut syyttömänä kokea 
Siperian karkotuksen ja muut neuvostoajan vaikeudet. Elämänmyönteisenä 
ja sitkeänä hän on hankkinut itselleen insinöörin koulutuksen ja 
liennytyksen aikakaudella taistellut itselleen rehabilitaation. Nyt 
eläkeläisenä insinöörin normaalin eläkkeen, syyttömänä tapahtuneen 
karkotuksen ja kunnian palauttamisen johdosta saatujen ylimääräisten 
lisien kera Nina voi moneen kanssasisareen verrattuna elää 
taloudellisesti turvattua elämää.

Pietarinhovin lähtötasanteella
Ninan selostaessa Pietarin nähtävyyksiä ja historiaa ajoimme Suomenlahden etelärannalle Pietarhoviin. Aikaa koko valtavan alueen tutustumiseen meillä oli vain kaksi tuntia, siinäkin ajassa paljon ennätimme nähdä ja kuulla, mutta paljon jäi myös näkemättä ja kuulematta. Kaikki nyt kokematta jäänyt siirtyi seuraavaan matkaan. Ninalla oli ilmiömäinen muisti ja tieto kertoa alueen historiasta, mutta liikuimmehan hänen syntymäkylänsä maisemissa. Pietarhovin yläpuisto jäi meiltä kokonaan näkemättä ja alapuistostakin ennätimme kiertää vain osan Aatamin puoleista osuutta. Eevan puolen puistosta näimme vain häivähdyksen kulkiessamme kanavan vartta ylikulkusillalle.

Pietarinhovin merikanava
Kyllä Pietarhovi tänä päivänä kylpee loistossaan, mutta paljonhan sen hyväksi on uhrattukin. Valtava on ero tämänpäiväisen ja vuoden 1960 välillä, jolloin ensimmäisen kerran kävin tutustumassa Pietarhoviin. Tuolloin ainoastaan ulkotilat ja puistot suihkulähteineen – tai ainakin osa suihkulähteistä – olivat toiminnassa, mutta kaikki sisätilat olivat vielä suljettuina restauroinnin vuoksi. Sen sijaan vuonna 1989 kaikki näytti olleen jo nykyisessä asussaan, tosin ylätasanteen kauppakojut vielä neuvostoaikana puuttuivat.

Pietarinhovin suuri hovi
Pietarhovissa nautitun lounaan jälkeen 
olimme valmiit paluumatkalle. Kaitsukin oli jo hieman kuntoutunut 
saatuaan levätä muutamia tunteja. Tosin paita oli hionnut märäksi, mutta
 vaihtopaitaa ei ollut mukana. Pietarissa, vaikka Kaitsun mukaan 
lauantain liikenne oli hiljaista, oli vaikeuksia saada bussille sopivaa 
parkkipaikkaa. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Pušhkinin aukiolla, 
joka näytti olevan oikein vihkiparien Mekka. Jatkuvana virtana pyrki 
paikalle hääseurueiden hienoja limusiinejä. Valokuvaajat komentelivat 
pareja mitä ihmeellisimpiin kuvausasentoihin, mutta jotakin näytti 
upeilta pareilta kuitenkin puuttuvan? Ei näkynyt nuorten, toisiaan 
rakastavien ihmisten helliä katseita eikä aitoa tunnetta. Oliko kaikki 
vain teatteria? Suurelle Nevalle oli rakennettu mahtavat suihkulähteet, 
joiden korkeiden vesipylväiden välistä voi sopivasti kuvata Pietari 
Paavalin linnoituksen kirkon kullattua suippotornia. 
 
 
Kiertomatkamme jatkuessa Nina jatkoi asiantuntevaa selostustaan. Jos 
olisi ollut mukana sellainen nauhuri, joka olisi pystynyt kaiken hälinän
 keskellä tallentamaan Ninan kertoman, niin olisipa saatu mojova annos 
Pietarin historiaa. Seuraavaksi pysähdyimme aukiolle, jonka varrella 
olevista taloista Nina esitteli meille kaksi eri huoneistoa, joissa 
Mannerheim oli aikanaan asunut, toinen asunnoista taisi olla nykyisessä 
hovitallimuseon rakennuksessa. Aukion reunassa, kapean kanavan varrella 
oli komea Ylösnousemuskirkko, josta käytetään myös nimeä Verikirkko, 
koska se on rakennettu paikalle, jossa keisari Aleksanteri II 
murhattiin. Kirkon esikuvana on käytetty Moskovan Punaisella torilla 
sijaitsevaa Vasilin katedraalia.

Verikirkko

Verikirkon kappeli 
 
 
Seuraavan kerran pysähdyimme Iisakin kirkon aukiolla, jolla myös Nikolai
 I:n patsas uljaana seisoo. Se olikin varmaan viimeisiä kertoja nähdä 
patsas, ennen kuin se Ninan kertoman mukaan tultaisiin peittämään. Näki 
selvästi, että aukio oli turistien suosima paikka, sillä kamera kädessä 
liikkujia ja kuvauskulman etsijöitä oli runsaasti. Aukiota tietysti 
nimensä mukaisesti hallitsee mahtava Iisakin kirkko, joka yli sata 
metriä pitkänä ja yli sata metriä korkeana on melkoinen luomus. Myös 
kirkon kupoli on avoinna yleisölle. Kupoli näytti olleen täysin 
kansoitettu ja sieltä on  varmaan komeat näköalat yli kaupungin. Kirkkoa
 rakennettiin peräti 40 vuotta ja rakennukseen tarvittua marmoria 
tuotiin myös Suomesta. Kirkon pitkästä rakennusajasta on saatu hokema, 
jonka mukaan jokaisesta pitkäksi venyneestä työsuorituksesta voidaan 
tokaista, että ”tehään pitkään kun Iisakin kirkkoo”.

Iisakin Kirkon aukio Pietarissa
Iisakin kirkon aukiolta kiertomatkamme jatkui ja päätyi viimein Smolnan kirkon eteen. Kirkko rakennettiin alun perin keskuskirkoksi luostarille, johon Pietari Suuren tyttären Elisavetan piti asettua nunnaksi. Aikanaan Smolnassa toimi tyttöjen sisäoppilaitos, johon oppilaiksi valittiin aatelisten tai muutoin korkeata syntyperää olevien vanhempien lapsia. Valkoisen, turkoosin ja kullan väreissä loistava Smolnan kirkko on yksi italialaisarkkitehti Rastellin upeimmista luomuksista. Ajaessamme pois Smolnan kirkon luota näimme takavasemmalla myös sen toisen Smolnan, palatsin, jossa 1917 allekirjoitettiin Suomen itsenäisyysjulistus. Neuvostoaikana palatsi on ollut kommunistipuolueen käytössä. Palatsin edustalla ovat kolmen suuren, Leninin, Engelsin ja Marxin patsaat.
 Tähän päättyi päivämme Pietarissa 
ja matkamme suuntautui lauantain viimeistä tutustumiskohdettamme 
Kronstadia kohti. Vielä ennen Pietarista poistumistamme näimme kadun 
oikealla puolella kauniin ja näyttävästi koristellun moskeijan. Pian 
tuon kohdan jälkeen hyvästelimme Ninan, joka koko päivän oli jakanut 
meille tietoa Pietarista. Kiitimme Ninaa pienen rahalahjan muodossa 
toivottaen hänelle terveyttä ja hyvää kesän jatkoa. Nina puolestaan 
toivotti meidät tervetulleeksi uudelleen Pietariin, mutta kehotti 
varaamaan enemmän aikaa nähtävyyksille.

Smolnan luostarikirkko Pietarissa
Matkaamme jonkin verran hidasti jossakin
 Olkinan seutuvilla tapahtunut pahannäköinen kolari, joka oli tukkinut 
tien. Ilta-aurinko lämmitti autoa madellessamme tiellä, mutta kyllä 
ulkonakin tarkeni. Ennen risteystä, josta tie erkani Kronstadiin, näin 
lämpömittarin näyttävän + 28° ja kello oli tuolloin 19.45 paikallista 
aikaa. Oli mielenkiintoinen 15 kilometrin väli ajaa Suomenlahdelle 
rakennettua pengerrettyä tietä pitkin ja nähdä ne valtavan jyhkeät 
sulkurakennelmat, joiden avulla vedenkorkeutta patoaltaassa säädellään. 
Matkan varrella joutui toteamaan, että venäläiset todella harrastavat 
kalastusta joko huvikseen tai tarpeen vaatimana. Joka tapauksessa ranta 
molemmin puolin tietä oli täynnään onkijoita. Kronstadissa emme 
päässeetkään tien päähän, sillä puomi ja ehdoton ”njet” pysäytti meidät,
 joten jouduimme kääntymään ja ajamaan kaupungin keskustaan. Siellä 
pysähdyimme ainoastaan satamassa pistäytymistä varten. Noin varttitunnin
 pysähdyksen jälkeen jatkoimme paluumatkaa kohti yöpaikkaamme Repinoa.
 
 Hotellissa meille oli varattu päivällinen kello 21, mutta tuosta ajasta
 myöhästyimme jonkin verran. Normaalisti ruokailusta selvisimme noin 
puolessa tunnissa, mutta nyt aika venähti paljon pitemmäksi, sillä 
toimitimme ruokailun päätteeksi arpajaiset. Paljon oli nytkin jaettavia 
voittoja, mutta kaikki eivät tietenkään päässeet voitoista osallisiksi. 
Osattomaksi jääneille kuitenkin luvattiin samppanjalasilliset kuudennen 
kerroksen aulassa heti arpajaisten jälkeen. Kyllä porukkaa kävi 
lasillisen juomassa, mutta iltajatkoille ei tuntunut olevan juuri 
kiinnostusta. Kuuma päivä, hikiset vaatteet ja matkaväsymys olivat 
vieneet illanistujaishalut olemattomiin. Kunnon ateria ja suihku tuntui 
hiljentäneen porukan. Kävelimme vielä huonetoverini kanssa puoli 
kahdentoista maissa hotellin lähellä olevalle kioskille, mutta ketään 
matkalaisistamme emme nähneet sen paremmin hotellin tuntumassa kuin 
tielläkään. Sen sijaan paikallisten lauantai-illan riemu oli ylimmillään
 rannan kasinolla. Pistäydyimme vielä hotellin yökerhon ovella, mutta 
sisällä oli niin hirmuinen mökä ja paksu tupakansavu, ettei siellä 
mitään nähnyt eikä sisälle muutoinkaan tehnyt mieli, joten nousimme 
neljänteen kerrokseen ja painuimme vähin äänin vuoteeseen.
PÄIVÄ 4: SUNNUNTAI 20.8.2006
Sunnuntaiaamu oli kirkas ja lämmin. Oli 
ilo kuulla parvekkeella päivän avauksena, kun paria kerrosta ylempänä 
Närhin Erkkiä heräteltiin kauniilla laululla ”Erkki kulta, Erkki kulta, 
herää jo…”Myös matkalaisten mieli oli iloinen, kun kuultiin Kaitsun 
olevan jälleen terveenä. Mieliä vielä nostatti, kun ”Makarin koulun 
Puakki sieltä Asikaisen opotan vierestä” vetäisi pianolla ex tempore 
valssin ja vielä perään tangon, joten päivän ohjelma oli avattu. 
Aamuruokailun jälkeen kannettiin tavarat autoon, ja tarkoitus oli lähteä
 heti matkaan, mutta eipä se niin helppoa ollutkaan. Liikennekuri 
hotellin parkkipaikalla näytti olleen jokseenkin olematon, ja autot 
olivat parkkeeratut sikin sokin siten, ettei bussimme päässyt omalta 
paikaltaan tielle. Siinä jouduttiin sitten osittain paikallisin voimin 
nostelemaan autoja syrjään bussin tieltä. Eräskin Lada saatiin 
siirretyksi niin nätisti suuren kiven taakse, ettei autoa omin voimin 
olisi varmasti saatu siitä liikenteeseen. Jotkut ehdottelivatkin, että 
tehdään kaverille kiusaa ja jätetään auto siihen. Paikalliset avustajat 
kuitenkin siirsivät Ladan entiselle paikalleen.
 
 Viimeisen 
päivän matkamme alkoi tuttua tietä Terijoelle, jossa kävimme vielä 
katsastamassa kunnostetun ortodoksisen kirkon. Terijoelta ajoimme 
Vammelsuuhun, josta pohjoiseen aina Kuuterselän ohitse kulki VT-asema 
(Vammelsuu-Taipale) kesällä 1944. Vammelsuun alueella taisteltiin 
ankarasti 13.6. – 15.6.1944. Aluetta puolustivat molemmat 
ratsuväkirykmentit HRR ja URR sekä ratsuväkiprikaati. VT-asemasta 
vetäydyttiin 15.6.

Terijoen ortodoksinen kirkko
Vammelsuusta matkamme jatkui Raivolaan, 
jossa tutustuimme kuuluisaan lehtikuusimetsään. Kaitsun viestit oli 
jälleen kuultu, ja parkkipaikalla meitä oli odottamassa Andrei 
myymäläautoineen. Matkan tässä vaiheessa kaupanteko oli jo melko 
hiljaista, mutta ei sentään aivan olematonta.
 
 Raivolan aseman 
kautta ajoimme Kuuterselän harjanteelle, jossa tutustuimme juuri kaksi 
päivää aikaisemmin paljastettuun Kuuterselän taistelun muistomerkkiin. 
Kuuterselässä käytiin kesäkuun 14. – 15. päivinä 1944 ankarat 
puolustustaistelut. Taistelu on saanut nimenomaan panssaritaistelun 
nimen, koska venäläiset ryhtyivät 14.6. aamulla ilmahyökkäyksen ja 
tulivalmistelun jälkeen panssarivaunuilla tuhoamaan etulinjan pesäkkeitä
 ja esteitä. Suomalaisten puolella panssarihyökkäystä torjumassa oli 
rynnäkkötykkipataljoona, jonka ensimmäinen komppania tuhosi jo yksin  18
 vihollisen panssaria. Luonnollisesti taisteluihin osallistuivat myös 
jalkaväkiyksiköt, mutta Kuuterselkä tunnetaan nimenomaan 
panssaritaistelustaan.

Kuuterselän taistelun muistomerkki Kanneljärvellä
Kuuterselästä jatkoimme Kanneljärven ja Kaukolempiälän kautta maantielle A122 ja sitä edelleen Vääränmäen ja Kyyrölän kautta Muolaan kirkolle. Kirkkoa siellä ei enää ole. Talvisodassa kirkkomäestä tuli suomalaisten eteen työnnetty tukikohta, ja kivinen kirkko oli puolustajien vahvimpana suojana. Tykkituli jauhoi vähitellen kirkon kivikasaksi. Muolaan pitäjäseura on 1992 pystyttänyt arkkitehti Into Pyykön suunnitteleman punagraniittisen muistopatsaan luterilaisille sankarihaudoille. Patsaaseen on kaiverrettu teksti: ”Tähän kirkkomaahan haudattujen vainajien muistoa kunnioittaen Muolaalaisten Seura”. Sankarivainajien hautakummut ovat edelleen kauniina ja hoidettuina riveinä. Myös vapaussodan kivipaasi oli pystyssä. Kivessä oli ammusten tekemiä jälkiä ja heikosti luettavissa oleva teksti: ”Uhrasivat henkensä isänmaan puolesta Suomen vapaustaistelussa 1918”.

Muolaan sankarihaudat
Muolaasta palasimme Kyyrölään ja jatkoimme maantietä A122 luoteeseen viiden kilometrin matkan ja käännyimme risteyksestä koilliseen kohti Kuusaata, josta jatkoimme Äyräpään kirkolle, loput 5 kilometriä kohtuullista hiekkatietä. Äyräpää on sekä talvi- että jatkosodasta tuttu taistelukenttä. Äyräpään kirkko tuhoutui jo talvisodassa. Ensin suomalaiset räjäyttivät maisemaa hallitsevan kirkontornin, jottei se ohjaisi vihollisen tykkitulta kirkonmäelle. Kirkkoon asetettiin miinoitus, joka räjähti venäläisen kranaatin osumasta ja tuhosi kirkon, vain rikkonaiset tiiliseinät jäivät torsoina paikalleen. Heinäkuun 1944 Vuosalmen ankarat taistelut murskasivat kirkon seinät ja venäläiset räjäyttivät loput 1945. Nykyään kirkon rauniot ovat suojelukohde. Vuonna 1996 Suomen valtio on pystyttänyt kirkon raunion viereiselle 188 tuntemattomaksi jääneen sotilaan kenttähautausmaalle kuvanveistäjä Ari Laitilan luoman 4,3 metriä korkean graniittisen muistopaaden, jossa on teksti: ”Äyräpään sankarihautausmaa. Toisessa maailmansodassa kaatuneiden tässä lepäävien suomalaisten sotilaiden muistoksi. Suomen valtio”. Aukion oikealla reunalla on järkälemäiseen teräsbetonin kappaleeseen kiinnitettynä kaksi mustasta marmorista veistettyä laattaa: toinen Äyräpään kirkon ja toinen Äyräpään ja Vuosalmen taistelujen muistoksi. Äyräpään kirkon seutu on kaunista paikkaa Vuoksen länsirannalla. Jonkin verran siellä on myös asutusta, sillä heti paikalle saavuttuamme alkoi automme luokse kerääntyä kauppiaita pienine myyntipöytineen. Päällimmäisenä heilui teatraalisesti elehtivä ”eversti”, pyöreävatsainen iloinen venäläinen. Bussimme vieressä keitimme ja joimme kahvit. Kahvin jälkeen otettiin mahdollisimman monella kameralla ryhmäkuva ja erikseen kuvat Hetasta ja Hetaan ihastuneesta ”everstistä”, joka lähtiessämme jäi vuodattamaan runsaita krokotiilin kyyneleitä ja vilkuttamaan peräämme.

Äyräpään kirkon ja Vuosalmen taisteluiden muistomerkki

Matkalaiset Äyräpään sotilashautausmaan muistomerkillä 
 
 Äyräpäästä palasimme tielle A122, jota myöten ajoimme Muolaanjärven 
pohjoispuolitse valtatielle E18 ja sitä tietä Viipuriin. Viipuriin 
tultaessa jossakin Pien Peron paikkeilla tien vasemmalla puolella oli 
toiminnassa oleva metsäpalo, jossa maastossa kytevät liekit välillä 
leimahtelivat. Viipurissa Kaitsu pysäköi bussimme kauppatorille ja 
matkustajat häipyivät torin vilinään. Itse kiersin muutaman kerran torin
 kauppakujat ja totesin, ettei siellä ollut minulle erikoista 
ostettavaa, ja yksikään kauppias ei hyökännyt kimppuun väen väkisin 
jotakin tavaraa kauppaamaan. Kiersin myös kauppahallin ja totesin sen 
siistiksi paikaksi. Tavaraa oli runsaasti tarjolla, mutta hintoja en 
tarkkaillut. Loput käytettävissä olleesta ajasta kiertelin katuja ja 
katselin kaupunkia. Kun lähtöaikamme läheni ja matkaajat palailivat 
bussille, sain todeta, että monet olivat erilaista ostettavaa itselleen 
löytäneet. Ainakin Maija esitteli iloisena kirkkaan punaista 
alusvaatesettiään, jonka ilmeisesti oli torilta hankkinut. Pari 
matkaajaa oli niin kiinnostuneita Viipurin torielämästä, että unohtivat 
sovitun lähtöajan ja Maijan piti lähteä heitä etsimään. Pari löytyi 
aivan läheltä torin reunasta, joten heidän vuokseen lähtömme ei 
viivästynyt. Torilta siirryimme lounaalle Viipurin linnan lähistölle 
ravintola Trapezaan, joka olikin erittäin miellyttävä kellariravintola. 
Aterian jälkeen kierreltiin hiukan kaupunkia ja Kaitsu pysäköi bussin 
pellavakaupan vierelle. Liikkeessä oli todella runsaasti pellavatavaraa:
 valmisvaatteita, kangasta, pöytä- ja pyyheliinoja, tohveleita yms. 
Vaatetavaroiden lisäksi liikkeestä löytyi jonkin verran myös erilaisia 
koriste-esineitä. Liike näytti olleen monenkin matkalaisen mieleen, 
sillä ostettavaa löytyi runsaasti.
 
 Viipurista matkamme jatkui 
kohti pohjoista. Kiersimme Papulan ja Kostialan kautta Portinhoikan 
risteykseen, joka oli seuraava lyhyt pysähdyspaikkamme. Portinhoikan 
alueella käytiin kiivaita taisteluja 25.6. – 28.6.1944. Neljän päivän 
aikana alueella molemmat osapuolet suorittivat hyökkäyksiä ja 
vastahyökkäyksiä vaihtelevalla menestyksellä. Täälläkin 
panssarivaunuilla oli taisteluissa suuri osuus. Yhden yön aikana 
suomalaisen Panssaridivisioonan joukot tuhosivat ainakin 38 vihollisen 
panssarivaunua ja saivat saaliikseen seitsemän korjauskelpoista vaunua. 
Neljän päivän taistelujen jälkeen suomalaisten tilanne oli muodostunut 
vaikeaksi, ja 29.6. Armeijakunnan komentaja antoi joukoilleen käskyn 
siirtyä uuteen puolustusasemaan taistelualueen pohjoispuolelle.    
Portinhoikassa ei ole suomalaisten muistomerkkiä. Johtuneeko tilanne 
siitä, että Portinhoikan taistelut olivat osa Talin – Ihantalan 
suurtaistelua. Venäläiset sen sijaan ovat pystyttäneet Portinhoikan 
tienristeyksen alueelle oman suurellisen muistomerkkinsä.
 
 
Viiden kilometrin päässä Portinhoikasta sijaitseekin Ihantalan 
tienristeys, joka oli seuraava tavoitteemme.  Kulkusuunnassamme 
risteyksen vasemmalla puolella on mahtavaan kivenjärkäleeseen 60 vuotta 
taistelujen jälkeen vuonna 2004 kaiverrettu teksti: ”1944 Ihantalan 
taistelut Kunnia sankareille”. Saman kivijärkäleen takapuolella on jo 
3.7.1999 kaiverrettu teksti: ”Muistomerkin ovat asettaneet ryhmä Vihman 
joukko-osastot JR 12, JR 35, KTR 14, ERP 16”.        Talin – Ihantalan 
suurtaistelut alkoivat neuvostojoukkojen suurhyökkäyksellä 25.6. ja 
taistelut jatkuivat alueella kiivaina aina heinäkuun alkupäiviin asti. 
Ratkaisevat torjuntataistelut alueella käytiin 1.7. – 4.7. välisenä 
aikana. Vähitellen vihollisen hyökkäysinto laantui ja heinäkuun puolesta
 välistä lähtien neuvostojoukkoja ryhdyttiin siirtämään pois Karjalan 
kannakselta. Suomi oli saavuttanut tärkeän torjuntavoiton.

Ihantalan taistelujen muistopaasi

Paaden takasivun teksti 
 
 Ihantalan jälkeen matkamme jatkui ilman pysähdyksiä aina Svetogorskin 
raja-asemalle saakka. Rajamuodollisuudet selvitettiin täälläkin 
vaikeuksitta ja lyhyen berjozkassa käynnin jälkeen bussi suunnattiin 
kohti koti-Suomea.  Ennen kuin joukkomme alkoi hajaantua Kaitsulle ja 
Rennelle ojennettiin kiitoksena pienet muistolahjat. Aivan suunnitellun 
aikataulun mukaisesti olin kotona klo 22.15.
Mitkä olivat sitten matkan tärkeimmät 
muistot? Ehdottomasti ensimmäiselle sijalle nousee se tinkimätön 
velvollisuudentunto, jota Kaitsu todella sairaana ja tuskaisena osoitti.
 Kaitsun toimintaa arvostan suuresti. Toinen mieleen painunut asia oli 
se hellä huolenpito, jota Toivolan Riku matkan aikana osoitti 
Heta-mummilleen. Kaitsu ja Renne ansaitsevat yhteisen kiitoksen matkan 
karttamateriaalista sekä selostusosuuksien valmistelusta ja 
esittämisestä. Paljon olisi tarinaani kuultuja asioita ja yksityiskohtia
 lisättäväksi, mutta kun tahtoo jo käydä niin, että kuultu menee samaa 
tietä toisesta korvasta ulos. Siksi olen sotahistorialliseen osaan 
joutunut hiukan lunttaamaan tietoja kirjoista. Maija ansaitsee jälleen 
kiitoksen huolehdinnastaan seuran puolesta matkanjohtajana. Mukava on 
muistaa sekin asia, että vaikka matkaseurueemme oli koostunut osittain 
toisilleen tuntemattomista ihmisistä, niin mitään ristivetoa joukon 
keskuudessa en havainnut ja ainakaan minulle ei kukaan esittänyt 
valituksia mistään matkaan liittyvästä.
 
 Muutamia ihmettelyn 
aiheitakin matkalla oli. Mistä se valtava myrkyllisten jättiläismäisten 
ukonputkien määrä, joka matkallamme tavattiin, on saanut alkunsa? 
Leviäminen taas nykyoloissa on ymmärrettävää, sillä tuskin siellä on 
aktiivisesti edes yritetty putkia hävittää, ja kasvin itsesiemennys 
tapahtuu tunnetusti varsin tehokkaasti. Kannaksen maisemat ovat 
edelleenkin hyvin kauniita ja tieltä käsin oli havaittavissa valtavia 
viljelysaukeita, jotka suurelta osalta näyttivät olleen luonnontilassa! 
Tuli jälleen mieleen se paljon vatvottu kysymys: Mikä olisi tilanne, jos
 nämä maat olisivat nyt suomalaisten hallinnassa? Vastausta tähän 
kysymykseen tuskin löytyy, mutta näkymä oli kyllä maalla syntyneen ja 
siellä kasvaneen mielestä surullinen. 
 
 Kaiken kaikkiaan ainakin
 omasta mielestäni matka oli onnistunut. Yhteinen kiitos siitä lankeaa 
matkaamme suosineelle kesäiselle säälle, matkan vetäjille ja kaikille 
matkalle osallistuneille!

